Consumentenoogpunt voedseltransitie helder met rapport Future of Food

De verduurzaming van de voedselketen is ingezet. Maar één perspectief bleef tot nu toe onderbelicht: dat van de consument. Het Future-of-Food institute gaat daar verandering in brengen door middel van grootschalig onderzoek, trendwatching en matchmaking. 

Grootschalig onderzoek
Het Future of Food Institute gaat onderzoek doen naar hoe de Nederlandse consument denkt over nieuwe duurzame ontwikkelingen op het gebied van voeding. Tweemaal per jaar wordt een grootschalig onderzoek gedaan naar de stand van zaken onder de consumenten. Eind mei wordt het eerste Future-of-Food rapport gepresenteerd, met daarin de resultaten van het onderzoek onder 1.500 consumenten.

Voorbeelden van vragen die worden beantwoord met het onderzoek zijn:

  • Welk deel van de Nederlanders is bewust bezig met minder vlees eten?
  • Voor welke alternatieve eiwitbronnen zoals zeewier en insecten staat de Nederlandse consument open?
  • Welke drempels ervaart de Nederlandse consument bij het duurzaam consumeren?

Op deze manier worden trends tastbaar en meetbaar. En met deze inzichten kunnen producenten, merken, retailers, start-up’s en leveranciers zorgen dat ze op het juiste moment met de juiste producten en de juiste boodschap komen.

Trendwatching
Op de website futureoffood.nl staat een overzicht van alle ontwikkelingen op gebied van verduurzaming van het voedselsysteem. Ook krijgen duurzame productintroducties een plek. Zo wordt gebouwd aan een allesomvattend overzicht van kennis en trends op het gebied van verduurzaming en de consument.

Matchmaking 
Future of Food Institute verbindt de verschillende actoren door middel van een matchmaking service. Partijen die iets te bieden hebben of een andere duurzame partij zoeken, kunnen zich gratis aanmelden en gebruik maken van het Future-of-Food netwerk.

Over het Future-of-Food Institute 
Het Future-of-Food Institute is in 2018 opgericht door marktonderzoeker Durk Bosma en levensmiddelentechnoloog Simone Lamers. Hun missie is de voedseltransitie te versnellen door helder inzicht te bieden in hoe de consument hier tegenover staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *