CBG: Veiligheid paracetamol niet ter discussie

Het NRC heeft op 10 juli een artikel gepubliceerd over vervuiling van paracetamol met para-chlooraniline (PCA), een stof die mogelijk kankerverwekkend is. Volgens medicijnautoriteit CBG komt de hoeveelheid PCA in de geteste paracetamol niet boven de toegestane hoeveelheid uit. De veiligheid van het gebruik van paracetamol is niet in gevaar en consumenten kunnen het zelfzorggeneesmiddel veilig blijven gebruiken, stelt het CBG.

Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven heeft de medicijnautoriteit geraadpleegd wat er aan de hand is. Het CBG stelt het volgende: Bij de productie van medicijnen, onafhankelijk van de manier van produceren, kunnen in zeer kleine hoeveelheden andere chemische verbindingen ontstaan. Er gelden strenge limieten voor dit soort stoffen. Deze stoffen mogen dus wel in bijvoorbeeld paracetamol zitten, zolang het gehalte onder die veilige limiet blijft. Voor PCA geldt de strikte limiet van maximaal 34 microgram inname per dag. NRC heeft samen met het televisieprogramma Zembla onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van deze stof in paracetamol. De batches die NRC heeft onderzocht vallen ruim onder deze limiet.

Verwaarloosbaar risico
Bij het vaststellen van de limiet van PCA wordt er van de ergste situatie uitgegaan, waarbij iemand zijn leven lang dagelijks de maximale dosering paracetamol gebruikt. Deze limiet, zo zegt het CBG, is gebaseerd op een verwaarloosbaar risico: één persoon extra die kanker krijgt op 100.000 mensen die levenslang dagelijks de maximale dosering paracetamol gebruiken. Bij kortdurend gebruik zoals bij het zelfzorggeneesmiddel paracetamol is het risico nog vele malen lager.

Waarom is er een verschil in limieten voor PCA tussen voedsel en medicijnen? Medicijnen gebruik je niet zomaar, maar bij een klacht of ziekte. Daarom is volgens de medicijnautoriteit voor een geneesmiddel een hogere limiet toegestaan dan voor voedingsmiddelen: de voordelen wegen op tegen de nadelen. Daarnaast is er bij voedingsmiddelen geen maximaal- toegestane hoeveelheid die je mag gebruiken, zoals bij medicijnen. Via je voedsel kun je dus veel meer binnenkrijgen dan bij een geneesmiddel zo redeneert het CBG.

Advies aan de klant
Mogelijk zijn er ongeruste patiënten of consumenten. Zij willen bijvoorbeeld weten in welke paracetamol wel of geen PCA zit. Het CBG heeft deze gegevens niet beschikbaar. Verschillende merken paracetamol hebben namelijk meerdere grondstofleveranciers. Het is vooralsnog niet bekend welke leverancier gebruikt is voor de paracetamolmerken die nu in de handel zijn.

Patiënten consumenten kunnen paracetamol veilig blijven gebruiken adviseert het CBG.  Overstappen op ibuprofen of een andere NSAID’s is niet voor iedereen een geschikte keuze. Paracetamol blijft dan ook bij pijn de eerste keuze.